חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
iw Hebrew

טיפול בקורוזיה במגדלי קירור

טיפול בקורוזיה במגדלי קירור

קורוזיה בלתי מבוקרת במערכות קירור, אחראית לבלאי מואץ של הציוד, לכן החשיבות הרבה בתכנון נכון של טיפול מי קירור היא הכרחית. מעבר לבלאי מואץ, קורוזיה פוגעת בתהליך החלפת החום על ידי הקטנת מוליכות טרמית וסתימת מעברים בצנרת. שיקולים לטיפול במי קירור חייבים לכלול את כל הפרמטרים כולל גורמים הנדסיים .

במאמר קודם, דיברנו על היכולת העצומה של המים להעביר חום, בנוסף לכן מים הם ממס קוטבי מעולה אשר יתמוסס כמעט עם כל החומרים הידועים לנו.

בהתחשב בעובדה זו, כל התוכניות לטיפול במים צריכות להתחיל קודם כל בטיפול ומניעת תהליכי קורוזיה שזהו בעיקר תהליך חמצון אלקטרוכימי, אשר גורם להרס מתכות שמהן בנויות רוב המערכות קירור.
קורוזיה בלתי מבוקרת במערכות קירור, אחראית לבלאי מואץ של הציוד, לכן החשיבות הרבה בתכנון נכון של טיפול מי קירור היא הכרחית.
מעבר לבלאי מואץ, קורוזיה פוגעת בתהליך החלפת החום על ידי הקטנת מוליכות טרמית, וסתימת מעברים בצנרת.
גורמים רבים משפיעים על שיעורי קורוזיה במערכות מים ובמגדלי קירור, לדוגמא:
נוכחות של גזים מומסים, אלקליניות, ערך הגבה, רמת כלוריד, רמת גופרית, חייבים לקחת בחשבון גם את יוני הסידן, המגנזיום, והסיליקט.
שיקולים לטיפול במי קירור חייבים לכלול את כל הפרמטרים כולל גורמים הנדסיים כגון נוכחות של גלוון, טמפרטורות מים מרביות ומהירות הזורמים.

מגדלי קירור מגולוונים

בעיה מרכזית עם מגדלי קירור מגולוונים חדשים היא "חלודה לבנה", שהיא תוצאה של ציפוי אבץ על פלדה.
קורוזיה מסוג זה מתפתחת לעיתים קרובות בסביבה אלקלית, בערכי הגבה הגבוהים מ 8.2, מה שקורה בדרך כלל בתכנון של טיפול אלקאלי הנפוץ ביותר בטיפול מי מגדלי קירור. במקרה זה, ריכוך מי הזנה על ידי תוספים אלקליים רק יאיץ את שיער ההתפתחות של קורוזיה. במקרים אלו, מומלץ לשמור על ערכי PH תקינים ולהתאים תוספים נכונים.

ניטור קורוזיה

ישנם מספר שיטות לניטור קורוזיה במידה ורוצים לנתר את מהירות תהליך קורוזיה לבנה מומלץ להשתמש קופוני אבץ או קופונים מגולוונים, (קופוני אבץ מומלצים יותר).
במידה ובמערכת קירור המתכת המרכזית הינה סגסוגת פלדה ונחושת, מומלץ לעקוב אחר רמת ברזל מומס ורמת נחושת לעיתים קרובות.
תדליקו נורה אדומה אם רמת ברזל מומס במי סחרור עולה על 0.3 מג"ל.

כימיקלים לעיכוב תהליכי קורוזיה

בפסקה זו, נציג מספר מרכיבים עיקריים הקיימים לעיכוב תהליך קורוזיה.
ובכל זאת, לפני שנעבור למרכיבים העיקריים לעיכוב קורוזיה, ברצוני להציג את התייחסותם של מנהלי רכש ואחזקה לכימיקלים, היחס הספקני לכימיקלים, שכל הכימיקלים זהים ולכן נרכוש את הזול מבניהם, תפיסה זו היא שגויה, למרות שחברות רבות מציעות חומרים דומים או די זהים, יש לקחת בחשבון את סוג החומר המתאים לאותם סגסוגות מתכת הקיימות במערכת קירור בכל אתר לגופו.

המסקנות שניתן לקבל

שיטות לשליטה בהתפתחות קורוזיה, היא קודם כל שליטה על ערכי PH תקינים במי קירור, והתאמה נכונה של מעכבי קורוזיה.
אני מניח שניתן להתבלבל מעט מכל מעכבי הקורוזיה שמופיעים בטבלה ויחד עם זאת ניתן לראות שקיימים חומרים כבר מחוץ לחוק אף על פי יעילותם הגבוה, קיימים חומרים שהם יקרי ערך ולכן יש לשקול היטב לאלו מהמערכות הם מתאימים, ויש חומרים יעילים אשר מתומחרים ברמה סבירה.
מעבר לעלות תועלת, אמר פעם חברי לעבודה קריקון מיכאל ז"ל, מהנדס מים ממולח , "יש חומרים טובים ויש פחות, אבל לא זה מה שיכריע את תוצאות הטיפול במים, כוח אדם מנוסה עם יד על הדופק יעשה את ההבדל"!

שיהיה לכולם חג פסח שמח, ניפגש בכתבה הבאה על שיקוע אבנית במגדלי קירור.


אודות אלדר אגייב
הנדסאי מים, יועץ בתחום תהליכי טיפול במים בתעשייה. התמחות שיקוע וקורוזיה במגדלי קירור, מערכות סגורות, ודודי קיטור. ניהול פרויקטים , הקמה ותפעול של מערכות לטיפול במים בישראל ובחול, ניסיון של 13 שנה.

פוסטים אחרונים שנצפו:

ברז חשמלי

ברז חשמלי מפוקד הינו בעל משמעות רבה במגוון תהליכים, בדרך כלל ברזים חשמליים מפוקדים על ידי בקרים שונים, ומקבלים פקודה להיפתח או להיסגר.

חשיבות של ברז חשמלי ותקינותו היא מאד גבוה, אמינות הברז ותקופת חיים של ברז חשמלי היא בעצם משחקת את התפקיד העיקרי בבחירת ברז חשמלי.

אולטרה פילטרציה

אנו חברת שיפור הנדסת מים היבואנים של חברת TORAY למערכות אולטרה פילטרציה בארץ.
מערכות אולטרה פילטרציה מים היא דרך אמינה ויעילה לטהר מים מזיהומים מפוזרים וקולואידיים, חומרים אורגניים, חיידקים וירוסים שאינם משנים את המלח שלהם.

אוסמוזה הפוכה תעשייתית

איפה משתמשים באוסמוזה הפוכה?
בשנת 1950, כאשר החוקרים ניסו למצוא פתרון להתפלת מי אוקיאנוס, הם הבינו שלחץ יכול לעבוד, בניסיונות רבים הצליחו להתמיל מי אוקיאנוס אך זה היה בכמויות כה קטנות שלא הועילו בהתחשב לכמות תועלת.
מסנן הרבה יותר מתקדם, שנוצר על ידי שני מדענים מאוניברסיטת (יו. סי. אל. איי. קליפורניה בלוס אנג'לס) ממברנות עשויות אצטט סלולארי (פולימרים המשמשים בסרט צילום) ממברנות אלו אפשרו מעבר של כמויות גדולות יותר של מים ובמהירות רבה יותר, מתקן ההתפלה באוסמוזה הפוכה הראשון הופעל בשנת 1965 בקליפורניה.
מה שמוביל אותנו לאחד מהשימושים הנפוצים ביותר של אוסמוזה ההפוכה , וזה התפלת מים.
תהליך זה כולל מפעלים גדולים, פרמצפטיקה, מקורות מים לשתייה באזורים שונים וכו'.

שיתוף פוסט זה:

shipur.info

מאמרים נוספים

אולטרה פילטרציה

אנו חברת שיפור הנדסת מים היבואנים של חברת TORAY למערכות אולטרה פילטרציה בארץ.
מערכות אולטרה פילטרציה מים היא דרך אמינה ויעילה לטהר מים מזיהומים מפוזרים וקולואידיים, חומרים אורגניים, חיידקים וירוסים שאינם משנים את המלח שלהם.

קרא עוד »

שומרים על סביבה ירוקה ונקייה יותר

השאירו פרטים ונשמח לסייע!